یک روند نگران کننده بین استفاده از صفحات نمایشگر با کاهش فعالیت بدنی نوجوان شناسایی شد

5 مارس 2021 - طبق تحقیقات جدید در دانشگاه Leicester، دو سوم از کودکان از بیش از یک صفحه ی نمایشگر بطور همزمان بعد از مدرسه، عصرها و در آخر هفته، به عنوان بخشی از سبک زندگی بی تحرک، استفاده می کنند.

مطالعه یNIHR ، بر روی بیش از 800 دختر نوجوان در سنین 11 تا 14 سال، روند نگران کننده ای را بین استفاده از صفحات نمایش و فعالیت بدنی کمتر،BMI بالاتر و همچنین خواب کمتر شناسایی کرده است.

استفاده از صفحات نمایشگر بطور همزمان (در اصطلاح "screen stacking") در طول هفته افزایش یافته است، بطوریکه 59٪ از نوجوانان پس از مدرسه و 65٪ آنها در عصرها و 68٪ آنها در آخر هفته از دو یا چند صفحه ی نمایشگر استفاده می کنند.برخی از نوجوانان همزمان از چهار صفحه نمایشگر استفاده می کنند.

اما تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که استفاده از حتی یک صفحه ی نمایشگر به ضرر شاخص های سلامتی و تندرستی است. در این مطالعه، بیش از 90٪ نوجوانان تلفن هوشمند در اختیار داشتند یا به آن دسترسی داشتند و استفاده از تلفنهای هوشمند بعد از مدرسه بر خواب آنها تأثیر گذاشته بود.

محققان مرکز دیابت Leicesterدر این دانشگاه، فعالیت بدنی و خواب شرکت کنندگان را با استفاده از شتاب سنجهایی که به مچ دست بسته می شد، اندازه گیری کردند. افراد شرکت کننده، تعداد صفحاتی را که همزمان استفاده می کردند، گزارش دادند- مانند خواندن متنها و یا دیدن تصاویر و ویدیو از روی تلفن همراه ضمن تماشای تلویزیون-، آنها همچنین میزان عزت نفس و تصویر جسمی که از خود دارند را گزارش دادند.

دکترDeirdre Harrington ، مدرس فعالیت های بدنی برای سلامتی، گفت:بر اساس درک بصری و مستقیم از آنچه می بینیم، ما معتقدیم که استفاده ی همزمان از بیش از چندین صفحه نمایش، باید اثرات منفی بر نوجوانان داشته باشد. داده های ما نشان می دهد که به همین سادگی نیست.

این تحقیق قبل از تعطیلی و قرنطینه یCOVID-19 انجام شده است، زمانی که هنوز بسیاری از نوجوانان به دلیل آموزش آنلاین مجبور به استفاده ی زیاد از صفحه ی نمایشگر نبودند. در حال حاضر لازم است بیش از هر زمان دیگر، اثرات این روند بر نوجوانان بررسی و شناخته شود، که البته بی شک نکات مثبتی نیز در این مورد وجود دارد.

در این مطالعه، نوجوانان به مدت یک هفته بطور 24 ساعته شتاب سنج را بر روی مچ خود داشتند که به محققان این امکان را داد که کارهای روزمره آنها و حتی میزان خواب آنها را تخمین بزنند. همچنین به طور منحصر به فردی، شرکت کنندگان خود تعداد صفحاتی را که بطور همزمان استفاده می کردند، گزارش کردند.

دکتر ملانی دیویس، استاد پزشکی دیابت در دانشگاه لستر و مدیر مشترک مرکز دیابت لستر واقع در بیمارستان عمومی لستر، گفت: متأسفانه، این مطالعه به ما یادآوری می کند که ما در معرض خطر ایجاد نسل جدیدی از کودکان کم تحرک هستیم. افزایش زمان کم تحرکی ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2 دارد که در گروه های سنی جوان در حال افزایش است.تعداد جوانان مبتلا به دیابت نوع دو، فقط در طی 5 سال، 50 درصد افزایش یافته است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210305/Study-identifies-worrying-trends-between-teenage-screen-use-and-lower-physical-activity.aspx